بهگزارش میراثآریا بهنقل از مرکز روابطعمومی و اطلاعرسانی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، امسال نیز برگزارکنندگان این نمایشگاه بزرگ گردشگری، تورگردانان، شرکتهای فعال در حوزه توریسم محلی، مطبوعات و رسانههای فعال در زمینه صنعت گردشگری و مسافرت، سازمانهای رسمی اسپانیایی و خارجی فعال در صنعت گردشگری، انجمنهای تجاری و مراکز آموزش خدمات جهانگردی و گردشگری بیش از ۱۶۵ کشور جهان را گردهم آوردند.
در این گردهمایی که دستاندرکاران گردشگری کشورمان نیز حضور داشتند، شاخصهایی چون تجربیات تجاری و سرمایهگذاری در زمینه گردشگری، آخرین دست آوردها و نوآوریها ارائه شده همراه با بررسی و مقایسه مستقیم کیفیت دست آوردها و خدمات گردشگری، شناسایی و جذب شرکای جدید، برگزاری میتینگهای تخصصی، مقاصد جدید گردشگری، هدایت مجدد مشتریان در زمینه محصولات و خدمات گردشگری تبادل دانش نوین و کارآمد در راستای رشد کیفی و کمی محصولات و خدمات گردشگری و حضور در رسانههای عمومی به مرحله اجرا درآمد.
در سیوهشتمین نمایشگاه فیتور، هواپیمایی ماهان ایر و شرکتهای مسافرتی ارس، آیتو، ایران دوستان، لولو پرواز، علاءالدین، ایوار، شیده شیراز، راه تمدن پارسیان، پرسپولیس مادرید، ماهور گشت، ارگ جدید، پردیسان گشت، ایرانتراول، مادر، شهرزادبال، ستاره ونک و ساحل آفتاب و... در نمایشگاه فیتور حضور داشته و با مدیریت غرفه جمهوری اسلامی ایران توسط کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران به معرفی ایران و ارائه بستههای مسافرتی در نمایشگاه فیتور میپردازند.
در این دوره از نمایشگاه فیتور علیاصغر مونسان معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری نیز با حضور در محل نمایشگاه فیتور، از پاویون کشورمان به همراه غرفههای کشورهای حاضر در نمایشگاه بازدید کرده و در خصوص حضور موثر و هدفمند کشورمان در سبد جهانی تبلیغات گردشگری تاکید کرده است.
شرکتکنندگان ایرانی در نمایشگاه فیتور نیز با تاکید بر اینکه کمیت و کمیفیت حضور شرکت کنندگان ایرانی نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است، به منظور توسعه تورهای ورودی خواهان معرفی همه چانبه ظرفیتهای گردشگری در قالب برنامه منظم تبلیغات و بازاریابی بینالمللی شدند.
در حوزه تورهای اینکامینگ از کشورهای اسپانیایی زبان نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد رشد داشتهایم
انصاری مدیر عامل هلدینگ مارکوپولو با تاکید بر برنامهریزی دقیق این هلدینگ پیش از برگزاری نمایشگاه فیتور گفت: «در حوزه تورهای اینکامینگ از کشورهای اسپانیایی زبان نسبت به سال گذشته ۳۵درصد رشد داشتهایم.»
انصاری افزود: «نمایشگاه فیتور مکمل نمایشگاههای اروپایی و آمریکای جنوبی بوده و با توجه به جایگاه فیتور، باید تبلیغات محیطی و رسانهای ظرفیتهای گردشگری ایران قبل و همزمان با روند حضور در نمایشگاههای جهانی بیشتر شود.»
او در ادامه خواهان انجام مطالعات برندینگ در خصوص رنگ و شعار المان غرفه ایران شد و افزود: «چنانچه این غرفهها با تجهیزات مدرن و المانهای متنوع کشورمان به صورت مستحکم طراحی و اجرا شوند، میتوان به تناوب از این غرفه در برگزاری نمایشگاههای مختلف بهره برد.»
مدیر عامل هلدینگ مارکوپولو با اشاره به اینکه وظیفه دولت و سازمان میراثفرهنگی در سطح ملی و بینالمللی معرفی و بازاریابی و وظیفه دفاتر مسافرتی، تهیه بستههای مسافرتی است، گفت: «حضور در نمایشگاههای جهانی، زمانی ما را به اهداف توسعه صنعت گردشگری نزدیک میکند که در کنار آن از سایر ابزارهای لازم همچون زیرساختها، حمل و نقل، اقامت و... نیز استفاده اصولی شود.»
او با اشاره به اهتمام این هلدینگ نسبت به معرفی ظرفیتهای کم نظیر گردشگری ایران در نمایشگاه فیتور گفت: «در قالب مسابقات ایرانشناسی در حاشیه نمایشگاه فیتور تعدادی از شرکتکنندگان به میزبانی مارکوپولو از کشورمان به طور رایگان یا نیم بها بازدید خواهند کرد.»
امسال شاهد افزایش تقاضای اسپانیاییها برای سفر به ایران بودهایم
زرین پنجه، مدیر عامل شرکت پرسپولیس و دیگر عضو حاضر در نمایشگاه فیتور امسال با اشاره به اینکه به طور سنتی حجم استقبال اسپانیاییها از سفر به ایران روبه رشد است، افزود: «امسال شاهد افزایش تقاضای اسپانیاییها برای سفر به ایران بودهایم.»
زرین پنجه افزود: «با توجه به شرایط کشور و ظرفیتهای گردشگری کشورمان، امکان افزایش سه برابری گردشگران اسپانیا به ایران وجود دارد. اما تحقق آن منوط به توسعه زیرساختها و حضور منظم در سبد جهانی تبلیغات گردشگری است.»
مدیر عامل شرکت مسافرتی پرسپولیس افزود: «مردم اسپانیا اهل مطالعه و رسانه بوده و به خوبی با فرهنگ ایران آشنا هستند. آنها علاقهمند به سفر به ایران بوده و در صورت استفاده از ظرفیت رسانههای اسپانیا میتوان کشورمان را به یکی از مقاصد مهم مسافرتی این کشور تبدیل کرد.»
نماینده اطلاعرسانی گردشگری ایران در اسپانیا افزود: «به همین دلیل برنامهریزی برای برگزاری فم تور رسانهای از نشریات معتبر اسپانیا را برای بازدید از ایران در دستور کار داریم و بر این باوریم که این امر منجر به معرفی ظرفیتهای گردشگری ایران و متعاقبا افزایش سفر به ایران خواهد شد.»
تفاهمنامههای مشترک با همتایانمان در فیتور امسال رو به رشد بوده است
مدیرعامل شرکت خدمات مسافرتی پردیسان گشت به عنوان شرکت کننده فیتور امسال گفت: «تفاهمنامههای مشترک ما با همتایانمان در فیتور امسال رو به رشد بوده است، اما تثبیت آن ارتباط مستقیمی با تدوین برنامه تبلیغاتی در اسپانیا خواهد داشت.»
مصطفی شفیعیشکیب نقش رسانههای گروهی به خصوص صدا و سیما را در معرفی جاذبههای ایران بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: «شبکههای برون مرزی صدا و سیما همچون پرس تی وی و العالم و... میتوانند با معرفی ظرفیتهای کم نظیر گردشگری ایران یار و همراه فعالان و دفاتر مسافرتی در توسعه تورهای اینکامینگ باشند.»
او با اشاره به وضعیت زیرساختهای صنعت گردشگری و ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل و زیرساختهای گردشگری گفت: «برگزاری فم تورهای رسانهای در شرایط کنونی کمک مهمی به معرفی کشور و سپس افزایش حجم سفرها خواهد بود.»
هدف ما حفظ مشتریان قدیم و جذب مشتریان جدید است
مدیر عامل شرکت مسافرتی ایران دوستان نیز نسبت به جانمایی و مساحت غرفه ایران در فیتور نظر مثبتی دارد.
محمدعلی واقفی هدف از حضور خود در نمایشگاه فیتور را حفظ مشتریان قدیم و جذب مشتریان جدید ذکر کرد.
او با اشاره به اینکه اقلام تبلیغاتی بسیار با کیفیتی توسط شرکت ایران دوستان در نمایشگاه فیتور امسال توزیع شده است، سهم تبلیغات و بازاریابی را در جذب جهانگردان، مهم و حیاتی دانست.
واقفی با تاکید بر فرهنگ غنی و شرایط اقلیمی متنوع کشور گفت: «جذب جهانگردان و افزایش اینکامینگ مستلزم برنامه منظم برای تبلیغات کشورمان از رسانههای گروهی و متعاقبا تولید اقلام تبلیغاتی به زبانهای مختلف جهان با حمایت دولت و توسط بخش خصوصی است.»
راهاندازی خط مستقیم پروازی تهران – مادرید در مرحله برنامهریزی قرار دارد
مدیر بازاریابی هواپیمایی ماهان نیز که از شرکتکنندگان در نمایشگاه فیتور بود، با ابراز رضایت از روند برگزاری این نمایشگاه اعلام کرد: «با توجه به ضرورت گسترش مناسبات گردشگری و تجاری میان ایران و اسپانیا راهاندازی خط مستقیم پروازی تهران – مادرید توسط هواپیمایی ماهان در مرحله برنامهریزی قرار دارد.»
مجید سینگ با اشاره به ضرورت بازنگری در طراحی و ساخت پاویون کشورمان در نمایشگاه فیتور گفت: «تنوع فرهنگی و تاریخ و تمدن دیرپای ایران همراه با ظرفیتهای گردشگری و تجاری باید در طراحی غرفههای جهانی نمایان شود.»
ضرورت تنوع بخشی به طراحی پاویونها
مدیرعامل هلدینگ مسافرتی علاءالدین با اشاره به روند رو به رشد تجارب بین المللی ایران و حضور هدفمند در نمایشگاههای جهانی صنعت گردشگری، ضرورت تنوع بخشی به طراحی پاویونها را مورد اشاره قرار داد.
امیرحسین جعفری افزود: «حضور غرفه کشورمان در سال جاری در همسایگی کشورهای اروپایی نقطه عطفی به شمار میرود. االبته رویدادهای اخیر کشور نسبت به تداوم سفر اسپانیاییها، تردیداتی را به وجود آورد که با توجه به ثبات موجود در کشور، امید میرود این افزایش رشد در تورهای اینکامینگ تداوم داشته باشد.»
جعفری با تاکید بر ضرورت برنامهریزی تبلیفات بینالمللی گردشگری ادامه داد: «با برنامهریزی انجام شده در تهران، حجم مذاکرات هلدینگ مسافرتی علاءالدین در نمایشگاه فیتور امسال نسبت به گذشته رشد داشته است.»
انتهای پیام/